onsdag 13 juli 2011

Födelsedagskalas

Idag har svärfar fyllt år och det har vi firat. Först med kladdkaka på maten, sen kladdkaka igen då släktingarna på backen kom. Sen kom det stors firandet.
Tapas. Chorizo korv, sommarpaj, kycklingspett, salamikyckling, potatissallad, fetaostkräm, mozarellaost med chili och lufttorkadskinka m.m. Och inte nog med det en efterrätt på det.



Petit-chouer med nutella och jordgubbar.

Petit-chouer:
50 g smör eller margarin
2 dl vatten
2 dl vetemjöl
3 ägg

Fyllning:
2 dl vispgrädde
Ca 1 1/2 dl nutella
Ca 1 1/2 dl lemon curd
5-6 skivor jordgubbar eller andra bär

1. Koka upp smör och vatten i en kastrull. Tillsätt mjölet och rör med en trägaffel tills sett släpper i kanterna. Låt smeten svalna i 5 min.
2. Tillsätt ett ägg och rör ordentligt. Tillsätt ytterligare ett ägg och rör ordentligt. Vispa upp det tredje ägget i en kopp och tillsätt det lite i taget samtidigt som du rör.
3. Rör i ytterligare någon min. Klicka eller spritsa 8 runda bakelser på en bakpappersklädd plåt.
4. Grädda i 200c i 20 min och därefter i 175c 10-15 min.
OBS! Det är viktigt att hela petit-chouen är hård runtomkring när du tar ut dem ur ugnen.
5. Stick med en vass kniv så att luften pyser ut. Låt den svalna.
6. Skär av ett lock på varje petit-chou. Vispa grädden och fyll petit-chouerna med vispad grädde, nutella, lemon curd, jordgubbar. Lägg på locket. Toppa med lite florsocker.

Det kan vara den godaste efterrätt jag ätit. Absolut perfekt, söt men otroligt fräsch.
Ett starkt tips!



- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar