söndag 11 mars 2012

som sprunget ur ett ägg

Nu har pysselnerven fått ta plats igen. Nu när det porlar utmed varenda väg och solen värmer vill jag också ha nya blommor hemma. Nu när tulpanerna från förra helgen har blommat ut var det dags för nåt nytt. Och nu ville jag pyssla lite själv och inte bara sätta ner i en kruka.
Om några veckor är det påsk, men ägg kan också kopplas ihop med vår. Då det knoppar och fåglarna börjar kvittra. Så det fick bli en del av min dekoration.

Jag tog ett vanligt vitt ägg. Här kan man välja om man vill ha en brunt eller vitt ägg.


Letade fram något vasst för att kunna picka hål på skalet. Jag tog en dekorationsnål men det går nog lika bra med exempel en spik eller liknande.


Det tog lite tid att få hål på skalet. Man måste tänka på att inte krama ägget för hårt under tiden så inte ägget går sönder.


När jag fått till ett tillräckligt stort hål började jag skaka ut innehållet.


Efter det tog jag en penna och skrev fina saker runt ägget, sen placerade jag det i trasslet som ser ut lite som ett trassligt fågelbo. Jag satte ner några pärlhyacinter och satte ett spetsband runt ljuset som jag fäste med en lite boll och en dekorationsnål.
Just nu är ägget bara som det är, men tanken är att jag ska fylla det med vatten och sätta ner en pärlhyacintkvist sen, eller någon annan söt blomma, som en miniros kanske.

Idén fick jag ur boken Inred och dekorera ljust och lantligt: shabby chic, slitet charmigt, nytt och nött av Anna Öhnberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar