torsdag 15 mars 2012

Utvecklingsskada? Ta bort det!

Jag kan inte hjälpa det, utan jag måste hänga på den här debatten lite. Marcus Birro och Jonas Helgesson har skrivit om att välja att "ta bort" ett foster, ett barn som kan ha eventuella skador som t.ex. downs syndrom. Jag hörde om det för cirka två år sen då min svägerska väntade barn då de blev upplysta om detta. Jag blev jätteupprörd av bara tanken. Det finns personer som har svårt eller inte alls kan få barn och så ska andra kunna välja att ta bort ett barn utav den anledningen att den kan vara sjuk, ha ett kromosomfel. Hur sjukt håller vårat samhälle på att bli. Alla barn är älskade oavsett utseende eller egenskaper. Här ska man inte kunna ha möjlighet att dra frasen gör om gör rätt!
Jag blir ännu mer upprörd nu när jag läser till sjuksköterska och har läst om cirkulationssystemet. För visste ni att hjärtat börjar slå redan när fostret är cirka tre veckor gammalt och bara några få millimeter långt. Och att i Sverige är abortgränsen precis i gräns med när man kan rädda ett barn vid för tidig födsel.

För att läsa Birros text gå in här och för att läsa Helgessons gå in här. Gå gärna in och läs Fru Flatebös funderingar kring samma ämne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar