tisdag 21 december 2010

godis av godis

Ikväll har jag provat på ett nytt recept som jag hittade på bloggfamiljen, matplatsen
En fudge med smak av skumtomte.
Jag älskar skumtomtar. Den första lilla gåvan jag fick av Tobbe då vi blivit tillsammans var just skumtomtar och det var så rätt av honom! 


Blanda 50g smör, 2 dl socker, 1 dl grädde och ca 15 stycken skumtomtar i en kastrull och smält alltsammans på svag värme.


När allt smält ihop till en slät smet ska det småkoka under omrörning i 10 minuter.
Efter det blandar man i 150g vit choklad.
Fortsätt och rör tills det har blivit en blank smet och ta sen av från plattan, låt svalna lite under tiden som du fortsätter att röra lite. Sen häller du i smeten i en smord form. Jag använde en 25x12 cm form.
Ställ sen in den i kylen för att stelna. Efter det är det dags att skära upp den i lagom stora bitar.


Jag placerade mina på det här fina fatet med glaskupan över som kommer från vita rummet


Det var ett nytt sätt att göra godis av godis på. Fast det slog inte vanliga skumtomtar men det var en rolig variant om man inte är lika förtjust i bara skomtomtar i sig, som jag är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar