tisdag 25 oktober 2011

banankontakt

En dag såg jag att jag hade tre bananer som skulle bli dåliga om jag inte använde upp dom. Och jag var inte sugen på att käka upp alla tre så därför bakade jag på dem istället. En banankaka. För till banankaka är det perfekt att använda sig av lite gamla bananer. 


Jag använde mig av Leilas recept:
1 dl strösocker
2 dl florsocker
150 g mjukt smör
3 st mogna bananer
2 st ekologiska ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0.5 tsk malen kanel
0.5 tsk malen ingefära
50 g valnötskärnor
smör och ströbröd till formen



Börja med att sätta ugnen på 175 grader, med varmluftsugn. Om du använder dig av vanlig ugn med över- och undervärme höjer du temperaturen med 20-25 grader.
Vispa sen florsocker, strösocker och smör poröst och krämigt.



Nu fick jag för första gången använde min stavmixer jag fick i födelsedagspresent.
Jag bröt bananerna i bitar och mixade dem sen.


Blanda bananerna med äggsmeten och tillsätt äggen.


Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner dem i smeten.






Fyll sen en smord bröad 24 cm form med löstagbara kanter.
Grädda i mitten av ugnen i ca 30-35 minuter.

Kakan gick åt så fort så en bild på det färdiga resultatet uteblir, tyvärr. Eller kanske inte tyvärr, det betyder ju att den blev god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar