onsdag 2 november 2011

En dröm

Min pysselnerv skriker efter något pyssel att hugga tänderna i. Igår skulle jag sätta mig och göra ett fotoalbum, jag valde ut bilder men det var för mycket bilder för det album jag hade hemma. Därför blev det inget, jag ska ut på jakt idag efter ett nytt, större album.


När jag skaffar hus vill jag ha ett uterum/växthus/bod där jag kan pyssla utan att behöva tänka på att inte stöka ner. Där grenar, mossa, löv och ris kan ligga överallt i små fina korgar och lådor. Längs en vägg skulle en fin gammal vedspis få stå. Där skulle jag peta in ved så det sprakar och värmen spred sig i hela rummet.

Tryck på bild för källa
På vintern skulle jag fylla apelsiner med nejlikor, doftande hyacinter, pepparkakor och glögg. På golven skulle gamla röda trasmattor få värma och lyktor få pryda och lysa upp även de mörkaste hörnen.

Tryck på bild för källa

Jag skulle hänga vimplar i taket gjorda av tygstumpar i olika färger och mönster, där skulle också ljuskronor inklädda i granris och blåbärsris få hänga.

Tryck på bild för källa

Och stigen dit skulle jag märka ut med eldkorgar fulla med björkved.



Vid ingången skulle jag pynta med kransar, lyktor och granris.
Jag skulle ordna pysselkvällar där jag skulle bjuda på glögg, pepparkakor och lussebullar. Jag skulle bjuda in mina vänner, familjen och välkomna dem med tjocksockar. Tillsammans skulle vi lyssna på julmusik, dansa, skratta, binda kransar och komma i julstämning. Och när man helst vill kan man sätta sig i en sliten gungstol med en pläd där man kan njuta av stunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar